Alternative content

Get Adobe Flash player

Napisali o nas
Nie wiedziała, że 5-latek musi mieć bilet MPK - Gazeta Wyborcza2009-07-15
Wydaje mi się, że kara za brak biletu ulgowego powinna wynosić połowę stawki, jaką płacą pełnoletni - mówi czytelniczka, która jechała z pięciolatkiem miejskim autobusem.

Kobieta podróżowała po Olsztynie ze swoim dzieckiem. Nie kupiła mu biletu, ponieważ była przekonana, że dla pięciolatka nie musi tego robić. - Jednak kontroler poinformował mnie, że z opłat zwolnione są tylko dzieci do 4. roku życia i wypisał mi mandat - opowiada. - Jakież było moje zdziwienie, kiedy okazało się, że muszę zapłacić tyle samo, ile wynosiłaby kara dla osoby dorosłej podróżującej na gapę. Dzieci powinny posiadać bilet ulgowy. Czy zatem mandat nie powinien wynosić 60 zł, czyli połowę stawki, jaką płacą pełnoletni?

- Kary za brak biletu ulgowego i normalnego są niestety takie same - wyjaśnia Przemysław Kaperzyński, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. - Wysokość tzw. opłaty dodatkowej ustala się, biorąc za podstawę cenę najtańszego biletu jednorazowego normalnego, która wynosi jego 50-krotność. Przepis ten został uchwalony przez radę miasta, a MPK zobowiązane jest go realizować.

Wysokość kary reguluje uchwała rady miasta z czerwca 2006 r. Zbigniew Dąbkowski, przewodniczący rady tłumaczy, że projekt zapisów przygotowuje prezes MPK. - Mandat jest mandatem - dodaje. - Jeżeli ktoś spowoduje wypadek na drodze, to też nie może liczyć na żadne ulgi. Poza tym obowiązek skasowania biletu spoczywał na matce. Nikt nie wymaga tego od dziecka. Apelowałem jednak do prezesa MPK, który może anulować karę, żeby podobne przypadki traktował indywidualnie.

Kobieta może więc odwołać się od decyzji kontrolera. - W przypadkach, kiedy przyczyną braku biletu była np. nieświadomość pasażera lub błędna interpretacja przepisów, MPK podchodzi wyrozumiale do sprawy i z reguły stara się iść mu na rękę - zapewnia Przemysław Kaperzyński. - Radzę czytelniczce, żeby wystosowała pismo z prośbą o anulowanie kary i z krótkim opisem sytuacji.

Taki dokument można wysłać pocztą lub jako wiadomość e-mail, np. do rzecznika prasowego. Dane są na stronie www.mpkolsztyn.pl. Można też przyjść osobiście do siedziby MPK (ul. Kołobrzeska 40) w godz. 6.30-14 (pok. 58). Pracownicy MPK pomogą napisać odpowiednie pismo.

Źródło: Gazeta Wyborcza Olsztyn
| powrót do listy | powrót do strony głównej | wersja do druku |RSS |


Rozkład jazdy  
 Schemat lini PDF
Układ tras DOC