Tabor - autobusy

DAB (Dansk Automobil Byggeri A/S)

DAB to nieistniejąca od 2002 roku duńska firma motoryzacyjna założona w 1912 roku, początkowo produkująca wyłącznie ciężarówki. Lata sześćdziesiąte to początek produkcji autobusów o aluminiowym nadwoziu, które przyczyniły się do największego sukcesu firmy. Dzięki standaryzacji wielu elementów autobusów obniżono koszty produkcji i zwiększono trwałość pojazdów. Łącznie wyprodukowano siedem serii tych autobusów, różniących się w niewielkim stopniu. W latach osiemdziesiątych rozpoczęto produkcję autobusów przegubowych, z których pierwszy egzemplarz VII serii wyprodukowany jako przegubowy (a drugi w całej serii VII) do dzisiaj jeździ po ulicach Olsztyna. Autobus DAB L7-31-TL11/4 o numerze bocznym 1032 trafił do naszego miasta w maju 2000 roku. W taborze MPK Olsztyn w ostatnich latach autobusy marki DAB miały silną reprezentację w postaci trzech autobusów przegubowych (1029, 1030 i 1032) oraz 20 autobusów standardowych (w tym 10 niskopodłogowych D15-1200C). Pośród nich znalazło się wiele ciekawych egzemplarzy. Oprócz wspomnianego wyżej autobusu o numerze bocznym 1032 były to:
• 833, 849 i 850 – DABy D 12-1200B, których nadwozie zostało zmontowane w Polsce.
• 858 – DAB L 8-1200B zbudowany jako pojazd z napędem hybrydowym: elektrycznym i spalinowym.
• 870 – autobus posiadający półautomatyczną skrzynię biegów.
• 1029 – L 6-31-TL11/5 – najdłużej jeżdżący egzemplarz autobusów przegubowych serii VI.
• 1030 – D 7-1800B – jedyny z tej serii wyprodukowany jako autobus miejski, pierwszy autobus przegubowy marki DAB z silnikiem DAFa.

IKARUS

Początki firmy Ikarus to rok 1895, jednak pierwsze nadwozie autobusowe powstało dopiero w 1924 roku. Nazwa Ikarus weszła w życie w 1948 roku po nacjonalizacji firmy i połączeniu z przedsiębiorstwem produkcji maszyn. W latach powojennych powstało kilka różnych serii autobusów, a pierwszy model znanej nam z olsztyńskich ulic serii 200 zaprezentowano w 1968 roku. Autobusy Ikarus 260 (jednoczłonowy) i 280 (przegubowy) miały swoją premierę w 1972 roku i były produkowane aż do roku 2002. Pierwsza seria olsztyńskich Ikarusów 280 liczyła 15 sztuk i wyjechała na nasze ulice jesienią 1985 roku. Ogółem w latach 1985-1993 sprowadzono do Olsztyna 30 sztuk autobusów tej marki. Wśród nich znajduje się jeden egzemplarz jednoczłonowego modelu 260, który zyskał wśród miłośników miano „rodzynka”. Autobus ten jest tym ciekawszy, że został zmontowany w Polsce. Oprócz niego na uwagę zasługują sprowadzone z Niemiec Ikarusy 280.02 o numerach taborowych 1024-1026, jedyny w taborze MPK Olsztyn przegubowy ikarus z automatyczną skrzynią biegów (1028) oraz sprowadzony z Trójmiasta Ikarus o numerze taborowym 1049. Ten ostatni egzemplarz wpisał się na karty historii 11 maja 2007 roku, kiedy to w trakcie olsztyńskich juwenaliów pobito rekord liczby pasażerów w Ikarusie 280 osiągając niepobitą do dziś wartość 303 osób!

JELCZ

Firma Jelcz jako producent autobusów zaistniała na początku lat pięćdziesiątych XX w., kiedy w 1952 r. powołano Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych. Pierwszy autobus wyprodukowano w 1954 roku. W 1963 roku rozpoczęto produkcję autobusów, które stały się na wiele lat symbolem komunikacji w mieście – Jelczy Mex 272. Tego typu autobusy jeździły także po Olsztyńskich ulicach. Kolejnym modelem autobusów Jelcz, który na stałe wpisał się do historii komunikacji miejskiej w Polsce jest Jelcz PR110 – produkowany od 1975 roku. Kolejne modernizacje i rozwój konstrukcji skutkowały nowymi modelami: 120M oraz niskopodłogowym M121M. Przez pewien czas produkowano także autobusy Jelcz M11, które były przeniesieniem konstrukcji nadwozia Jelcza PR110 na sprowadzane z Węgier podwozie. Wszystkie te modele miały swój wkład w historię komunikacji miejskiej w Olsztynie, a niektóre wożą pasażerów do dzisiaj. W 2000 roku sprowadzono do Olsztyna partię 9 midibusów Jelcz M081MB o numerach taborowych 201-209. Testowano także autobusy przegubowe tej marki, jednak żaden nie pojawił się w Olsztynie na stałe.

MAN

Jesienią 2004 roku na olsztyńskich ulicach pojawił się pierwszy niskopodłogowy autobus przegubowy – MAN NG272 o numerze taborowym 1042, sprowadzony razem z dwoma kolejnymi z Kopenhagi. Łącznie sprowadzono do Olsztyna 21 autobusów tej niemieckiej marki, w tym 19 sztuk modelu NG272 i dwa egzemplarze MAN ÜL313. Poza wspomnianymi trzema egzemplarzami z Danii, olsztyńskie MANy pochodzą z Niemiec, w tym m.in. z Berlina i Dortmundu.

SCANIA

Autobusy tej ponad stuletniej firmy jeżdżą po olsztyńskich ulicach od 2005 roku, kiedy to zakupiono 10 fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych modelu CL94UB (numery boczne 901-910). W tym samym roku dołączył do nich autobusy demonstracyjne firmy Scania (jeden CL94UB o numerze taborowym 911 oraz dwa przegubowe modelu CN94UA – 1047 i 1048). W kolejnym roku zakupiono także, jeżdżące do tej pory w Słupsku, dwa autobusy Scania CN113CLL. Tym samym po olsztyńskich ulicach jeździ 15 autobusów tej marki. Na uwagę zasługują zwłaszcza autobusy przegubowe będące pierwszymi przegubowcami o niskiej podłodze na całej długości autobusu. Wyposażone są one także w klimatyzację.

SOLARIS

W 2006 roku rozstrzygnięty został przetarg na dostawę 8 autobusów przegubowych dostarczanych w ramach unijnego projektu pt. „Modernizacja infrastruktury transportu publicznego wraz z zakupem taboru”. Wybrane zostały autobusy polskiej marki Solaris. Już na początku 2007 roku w Olsztynie pojawiły się zakupione autobusy Solaris Urbino 18, wzbudzając duże zainteresowanie pasażerów. Były to pierwsze w Polsce autobusy z silnikami spełniającymi restrykcyjne normy emisji spalin Euro 5. Już 24 grudnia 2007 roku, w ramach gwiazdkowego prezentu dla mieszkańców Olsztyna, na ulice wyjechały kolejne autobusy marki Solaris – tym razem jednoczłonowe Urbino 12.

SOLBUS

Firma Solbus powstała w październiku 2001 roku w Solcu Kujawskim. Dziesięć autobusów tej marki pojawiło się w Olsztynie na początku 2005 roku, były to Solbusy B 9,5, produkowane na licencji czeskiej firmy SOR. Obecnie ten model nie jest już produkowany.

VOLKSWAGEN

Autobusy tej marki w taborze MPK reprezentowane były przez trzy minibusy przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych oraz 10 minibusów LT46 wykorzystywanych w ruchu liniowym. Sprowadzone w połowie 2000 roku minibusy początkowo przeznaczono do obsługi linii uzupełniających. Obecnie autobusy te obsługują linię nr 29, na której ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury komunikacyjnej nie ma możliwości wykorzystania większego pojazdu.

VOLVO

Pierwsze autobusy tej marki pojawiły się w Olsztynie w 1999 roku. Były to dwa jednoczłonowe B10BLE i jeden przegubowy B10MA – autobusy demonstracyjne firmy Volvo Bus Poland. Na kolejne pojazdy tej marki czekaliśmy do 2001 roku kiedy zakupiono jeden autobus B10BLE6x2, będący do dzisiaj jedynym w taborze MPK autobusem 15-metrowym, trzyosiowym, jednoczłonowym oraz trzy B10MA-55 Säffle sprowadzone z Goeteborga. W 2006 roku sprowadzono z Austrii 11 nowoczesnych autobusów Volvo 7000 zmontowanych we… Wrocławiu. Dziesięć z nich w soczyście czerwonym kolorze przypomniało nam dawną nazwę autobusów – czerwoniak. W tym samym roku zakupiono także cztery niebieskie przegubowe B10MA-Säffle z Goeteborga. Łącznie po olsztyńskich ulicach poruszały się 22 autobusy tej marki.


Opracowanie:
Borys Zadorecki


Źródło:
http://busexplorer.com
http://wikipedia.org
http://www.phototrans.eu
http://infobus.pl

Pomoc:
Marcin Stiasny
Kim Løvenskjold


| powrót do strony głównej | wersja do druku | poleć stronę | dodaj do ulubionych |