LATA 1907 - 1939 |
|
15.12.1907 |
Uruchomienie trakcji tramwajów elektrycznych. Uruchomiono linię nr 1 (Dworzec Główny - most Św. Jana na Łynie) - o długości 2,3 km i linię nr 2 (1 Maja - Jakubowo) o długości 2,44 km.
|
19.04.1908 |
Przedłużenie linii nr 1 do Placu Roosevelta.
|
9.12.1909 |
Do użytku oddana została inna trasa linii nr 1 - od mostu Św. Jana do pętli naprzeciw Dworca Zachodniego - długość linii 2,72 km.
|
1910 |
Wprowadzenie biletów i konduktorów.
|
Ostatnie lata I wojny światowej |
Do pracy zaczęto przyjmować kobiety.
|
1930 |
Przedłużenie linii nr 1 do alei Przyjaciół. Zlikwidowano odcinek linii biegnący przez ulicę Jagiełły do Dworca Zachodniego. Nowa trasa wiodła wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej, następnie tunelem i ulicą Bałtycką do alei Przyjaciół.
|
1934 |
Tramwaj linii nr 1 kursował co 7,5 minuty, na linii nr 2 - co 15 minut. Prędkość tramwajów wynosiła 11,5 km/h.
|
2.01.1939 |
MZK wprowadziły próbne połączenia omnibusowe (autobus na ropę Diesel - Omnibus), których trasa zaczynała się w centrum miasta, a kończyła na Osiedlu Mazurskim.
|
LATA 1939 - 1945 |
|
1.09.1939 |
Uruchomienie pierwszej linii trolejbusowej na linii: Dworzec Główny - Osiedle Mazurskie. Kursowało na niej pięć trolejbusów (posiadały 28 miejsc siedzących i 17 stojących). Częstotliwość jazdy wynosiła 15 minut. Uruchomiono drugą linię: Pl. Roosevelta - Jagielończyka - koszary wojskowe.
|
1940 |
Uruchomienie dwóch linii autobusowych: Dworzec Główny - Fabryka Mebli przy ul. Podleśnej - Osiedle Mazurskie - Jakubowo. Likwidacja linii tramwajowej Plac Wolności - Jakubowo.
|
1943 |
Na trasę tramwaju nr 2 wprowadzono trolejbus, kursujący do Osiedla Mazurskiego. Po ulicach Olsztyna kursowały również trolejbusy ciężarowe, dowożące węgiel do gazowni.
|
10.1945 |
W Wojewódzkim Zarządzie Przemysłu Terenowego zdecydowano o odbudowie poniemieckiego zaplecza technicznego i uruchomieniu komunikacji miejskiej. Państwowym Warsztatom Mechanicznym zlecono remont wozów tramwajowych. Brygada remontowa sieci trakcyjnej sprawdziła i naprawiła linie, a budowlana zajęła się odbudową spalonej zajezdni tramwajowej przy al. Wojska Polskiego.
|
LATA 1946 - 2011 |
|
30.04.1946 |
Uruchomiono pierwszą linię tramwajową - od Jeziora Długiego do Dworca Głównego. Długość trasy - 3,28 km, częstotliwość przejazdów co 54 min.
|
1.05.1946 |
Powołano do istnienia Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Olsztynie, podległe Dyrekcji Przedsiębiorstw Miejskich. Pierwszym dyrektorem został inż. Ludwik Zaleski. Załoga liczyła 30 osób.
|
26.05.1946 |
Wprowadzenie drugiego tramwaju na linii nr 1.
|
28.06.1946 |
Uruchomienie drugiej linii tramwajowej - nr 2. Jej trasa wiodła od ratusza do Stadion Leśny, a liczyła 2,3 km, zaś częstotliwość przejazdów 27 min.
|
19.09.1946 |
Oddano do użytku linie autobusową z Osiedla Mazurskiego na Zatorze.
|
10.12.1946 |
Wznowienie komunikacji trolejbusowej na linii Osiedle Mazurskie - Plac Roosevelta.
|
1947 |
Olsztyn posiadał trzy linie komunikacyjne, sześć pojazdów tramwajowych i trzy trolejbusy.
|
28.01.1948 |
Oddanie do użytku nowej linii trolejbusowej na trasie Plac Roosvelta - Kortowo o długościi 12,08 km. Kursowały na niej trzy wozy.
|
1949 |
Uruchomiono trolejbus towarowy, wożący węgiel z ulicy Lubelskiej do gazowni przy ulicy Knosały oraz linię autobusową Plac Roosveta - Zatorze.
|
1954 |
Usamodzielnienie się komunikacji miejskiej - powołano Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, podległe Miejskiej Radzie Narodowej. Przedsiębiorstwo posiadało 33 pojazdy i obsługiwało sześć linii.
|
1959 |
Długość tras komunikacyjnych wynosiła 43 km, w tym: tramwajowych - sześć km, trolejbusowych - 10 km i autobusowych 27 km. Funkcjonowało osiem linii, tj. dwie tramwajowe, dwie trolejbusowe i cztery autobusowe. Przewieziono 16 mln pasażerów.
|
20.11.1965 |
Likwidacja trakcji tramwajowej.
|
31.07.1971 |
Po raz ostatni na ulice Olsztyna wyjechały trolejbusy.
|
17.01.1971 |
Przeprowadzka przedsiębiorstwa do nowo wybudowanej bazy przy ulicy Kołobrzeskiej 40.
|
1.09.1971 |
Autobusy wyposażono w kasowniki - likwidacja obsługi konduktorskiej.
|
1.07.1975 |
Przekształcenie firmy w jednostkę o zasięgu wojewódzkim i przejście pod nadzór Wojewody Olsztyńskiego. Firma zmienia nazwę na Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Olsztynie. Oprócz zakładu w Olsztynie w jego skład wchodzą zakłady w Ostródzie, Kętrzynie i Mrągowie, a od stycznia 1978 r. nowo powołany zakład w Szczytnie. W strukturze wojewódzkiej firma posiadała 178 autobusów, w tym: 149 w Olsztynie, 13 w Ostródzie, 11 w Kętrzynie, trzy w Mrągowie i dwa w Szczytnie.
|
grudzień 1990 |
Przedsiębiorstwo podzielono na pięć samodzielnych jednostek. Z dniem 31.12.1990 utworzono Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Olsztynie, której organem założycielskim jest w dalszym ciągu Wojewoda Olsztyński.
|
22.05.1991 |
Przedsiębiorstwo zostało przekazane Zarządowi Miasta Olsztyn.
|
28.12.1992 |
Podpisanie aktu notarialnego przekształcającego przedsiębiorstwo w jednoosobową spółkę gminy z ograniczoną odpowiedzialnością.
|
1.03.1993 |
Powołanie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Spółka z o.o. - podległego Gminie Olsztyn.
|
1995 |
MPK Olsztyn dysponowało 156 autobusami. Podstawowy tabor to Jelcz PR 110 i PR 121M oraz Ikarus 280. Było też dziewięć autobusów Renault i sześć typu Jelcz M11 i L11. Przedsiębiorstwo obsługiwało 26 linii o długości 280,5 km.
|
maj 1996 |
Obchody 50-lecia komunikacji miejskiej w Olsztynie.
|
2000 |
Pasażerów przewożono na 32 liniach komunikacyjnych (27 normalnych, jednej pośpiesznej, jednej nocnej, dwóch mikrobusowych uzupełniających). Wśród nich 26 było liniami miejskimi, zaś sześć - miejsko-podmiejskimi do: Barczewa, Dywit, Klewek, Różnowa, Słup, Kieźlin. Długość linii - 384,7 km, długość tras 144,9 km. Eksploatowano 158 pojazdów, do ruchu było kierowanych 124. Wykonano 8.630,9 tys. wozokilometrów, przewieziono 45.303,1 tys. pasażerów.
|
1.09.2003 |
Wprowadzenie drugiej linii nocnej - nr 101.
|
30.09.2003 |
Pasażerów przewożono na 34 liniach komunikacyjnych - wśród nich 30 było liniami zwykłymi i uzupełniającymi, jedna dzienną pośpieszną, dwie liniami nocnymi i jedna sezonową. Ogółem - 25 było liniami miejskimi, zaś sześć miejsko-podmiejskimi (Barczewo, Dywity, Jonowo, Klewki, Różnowo, Słupy, Kieźlin i Zalbki). Długość linii komunikacyjnych - 380,1 km, długość tras 144,9 km. Eksploatowano 160 pojazdów, do ruchu było kierowanych 134.
|
01.11.2003 |
uruchomienie nowej witryny internetowej pod nowym adresem www.mpkolsztyn.pl i zaprezentowanie po raz pierwszy nowego logo MPK
|
2004 |
Długość linii komunikacyjnych ogółem wyniosła 382,2 km, natomiast długość tras 157,5 km. Liczba przewiezionych pasażerów 37.023 tys., eksploatowano 156 szt. autobusów
|
2005 |
W roku 2005 zakupiono 26 autobusów, w tym 10 marki Solbus, 13 marki Scania, 2 marki MAN i Ikarus, Z zakupionych autobusów 15 szt. to pojazdy
niskopodłogowe, a 5 szt. - przegubowe, 20 sztuk to pojazdy nowe (Scania i Solbus), pozostałe 6 to autobusy używane. |
01.06.2006 |
Zawarcie porozumienia pomiędzy Gminą Olsztyn przy udziale MPK sp. z o.o. w Olsztynie a Gminami: Barczewo, Dywity, Gietrzwałd, Purda i Stawiguda w sprawie powierzenia Gminie Olsztyn wykonywania przewozów w komunikacji miejskiej na terenie gmin.
|
2007 |
Obchody 100-lecia istnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie.
|
2008 |
Przewozy pasażerskie realizowane były na 34 liniach komunikacyjnych, w tym 25 dziennych zwykłych, 6 miejskich z wybiegami poza granice miasta, 2 nocnych i 1 sezonowej z wybiegami poza granice miasta (w okresie od maja do października).
|
2009 |
Długość linii komunikacyjnych wynosiła 340 km, długość tras 162 km. Długość linii komunikacyjnych z wybiegami poza miasto wynosiła 83 km, w tym poza granicami miasta 51 km.
|
2010 |
Likwidacja w m-cu listopadzie linii nr 14 do Barczewa. Plany budowy przez Gminę linii tramwajowej.
|
01.01.2011 |
Uchwałą Rady Miasta został utworzony samorządowy zakład budżetowy „Zarząd Komunikacji Miejskiej w Olsztynie”, który przejął zadania realizowane dotychczas przez MPK sp. z o.o. w Olsztynie w zakresie organizacji publicznego transportu pasażerskiego w ramach lokalnego transportu zbiorowego.
|
2012 | Spółka posiadała 154 autobusy. Do ruchu kierowanych było średnio 123,5 pojazdów. Wprowadzone zostały zmiany w zakresie świadczonych usług przewozowych polegające na skróceniu szczytów przewozowych, które miały na celu zmniejszenie wozokilometrów oraz związane z obsługą osiedla Zacisze tj. uruchomiono linię nr 36 – Bartąg (Rondo) – Track oraz linię nr 89 – Bartąg (Kościół) – Bartążek/Ruś. |
Od 1 stycznia 2013 r | Warunki i zasady realizacji przez Spółkę usług przewozowych na liniach autobusowych określa wieloletnia umowa wykonawcza o powierzeniu podmiotowi wewnętrznemu Gminy Olsztyn wykonywania zadań własnych Gminy Olsztyn w zakresie publicznego transportu zbiorowego na terenie miasta Olsztyna i gmin sąsiednich, z którymi Gmina Olsztyn zawarła stosowne porozumienia. Umowa została zawarta na czas określony od dnia 1.01.2013 r. do 30.09.2027 r. W ciągu roku 2013 przewozy pasażerskie realizowane były na 34 liniach komunikacyjnych. Zgodnie z realizowaną inwestycją pod nazwą „Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie” planowana jest budowa linii tramwajowych MPK sp. z o.o. zostało ustanowione operatorem wewnętrznym w przewozach tramwajowych. |
2014 | Przewozy pasażerskie realizowane były na 34 liniach komunikacyjnych, w tym: 27 dziennych zwykłych, 3 miejskich z wybiegami poza granice miasta, 2 nocnych, 2 sezonowych – jedna miejska wakacyjna, druga z wybiegami poza granice miasta (w okresie od kwietnia do października). Na terenie obecnej bazy autobusowej rozpoczęła się budowa zajezdni tramwajowej, co wymagało wynajmu placów postojowych dla autobusów. Rozpoczęły się kursy dla kandydatów na motorniczego tramwaju prowadzone w MZK w Toruniu. |